Laan 12 / Beukenoot
Zoals bij de meesten van u welbekend is de PGO eigenaar van een perceel van ca. 600 m2 achter gebouw De Beuk, met daarop het pand Laan 12. De aanbouw van De Beuk staat ook grotendeels op dit perceel, terwijl daarop voorheen ook het schoolgebouw Het Beukenblad heeft gestaan.
Laan 12 is in 1900 gebouwd. Het voorste gedeelte is tot 2006 in gebruik geweest als woonhuis, en daarna als opslag voor o.a. herfstmarktspullen. Het achterste gedeelte, De Beukenoot, werd aanvankelijk gebruikt als school en later als vergaderruimte tot oktober 2017.
Eind 2015 heeft het CvK een bouwtechnisch onderzoek van het pand Laan 12 laten uitvoeren, waaruit bleek dat het in een slechte staat van onderhoud was. Het CvK heeft toen een aantal opties onderzocht zoals verkopen, slopen en inrichten als parkeerplaats of geschikt maken als pastorie middels renovatie of nieuwbouw.
Uiteindelijk is, mede in overleg met de familie Boevé, gekozen voor de pastorie optie, met als uitgangspunt dat dit ‘met gesloten beurs’ moet worden gerealiseerd, dus volledig betaald met de opbrengst van verkoop van de huidige pastorie aan de Waterkerslaan.
Bij nieuwbouw bleek dit al snel onmogelijk, maar grondige renovatie en verbouw past wel in dit plaatje. De belangrijkste ingreep daarbij is het verlagen van de nu 4 m hoge verdiepingsvloer om boven meer ruimte te krijgen. Maar dat betekent een constructieve ingreep waarvoor een Omgevingsvergunning van de Gemeente Oosterhout vereist en inmiddels aangevraagd is.
In afwachting van deze Omgevingsvergunning is met Bouwbedrijf v/d Westerlaken uit Chaam inmiddels een intentieovereenkomst getekend, zodat alvast met de niet omgevingsvergunning plichtige werkzaamheden kan worden begonnen.
Bouwbedrijf v/d Westerlaken is bij de PGO welbekend, want dat heeft in 2014 de verbouwing en de aanbouw van gebouw De Beuk naar tevredenheid uitgevoerd.
Inmiddels is het pand Laan 12 helemaal leeggehaald en zijn de daar opgeslagen spullen ondergebracht in de kelder onder het podium van De Beuk en bij een van onze gemeenteleden.
Hoewel reeds enige werkzaamheden zijn verricht (destructief bouwkundig onderzoek, asbestverwijdering, etc.) zullen de echte werkzaamheden begin 2019 aanvangen en worden voltooid in ca. zes maanden.
De heer Jaap Kok is door het CvK aangesteld en gemachtigd als ‘bouwheer’ en wordt daarbij ondersteund door de heren Peter de Waard en Bram de Jong, met name voor alle installatiewerkzaamheden. Voor vragen kunt u te allen tijde bij deze heren terecht.
De kerkenraad en het College van Kerkrentmeesters