Uit de vergadering van het College van Kerkrentmeesters maart en april 2019
MAART
Financiën
Kerkbalans: Huidige stand voor 2019 is 191000 euro. Precies 900 enveloppen zijn verstuurd, 756 reacties binnen. Peter loopt de resterende 144 na, veel nawerk dus. Helaas ook een aantal uitschrijvingen.
Jaarrekening 2018: CvK is akkoord met concept jaarrekening, nog enkele tekstuele aanpassingen worden door Leo verwerkt. Leo verspreidt de nieuwe versie en Duco ziet toe op reactie van de Kerkenraad.
Solidariteitskas: Peter verzorgt de logistiek. Auke Jan en Duco verzorgen de brief. Verspreiding volgt begin mei. Bedrag blijft ongewijzigd 11 euro.
Organisatie
Monumentendag 14-15 september: Hier nemen we aan deel op de zaterdag. Te regelen de aanmelding, publiciteit en activiteiten. Duco draagt zorg voor aanmelding. Auke Jan neemt dit nog mee naar ds. Boevé vanwege de switch van de startzondag. Vervolgens volgende vergadering op de agenda.
Stichting Vrienden van de Vredeskerk: Plan van aanpak wordt opgesteld door Peter en Duco. Doelstelling zal in plan van aanpak worden voorgesteld. Presentatiemateriaal te vervaardigen in samenwerking met anderen. Aandachtspunt moet bijv. ook zijn de samenwerking tussen de PGO, Stichting de Beuk en een evt. nieuwe stichting. Duco en Peter komen op korte termijn met een eerste praatstuk.
Gebouwen
Vredeskerk:
– Van de firma “de Bonth
van Hulten” is inmiddels een aangepaste prijsaanbieding met een open begroting
ontvangen voor de onderhoudswerkzaamheden opgesplitst in 3 jaren, te weten
2019, 2021 en 2023. Daaraan ontbreken een flink aantal werkzaamheden aan de elektrotechnische
installaties en zijn forse prijsindexeringen meegenomen, welke verdere
onderhandelingen noodzakelijk maken.
– Alle 12 aangemelde BHV’ers zijn inmiddels in het bezit van een geldig BHV
certificaat. Binnenkort zullen nadere afspraken worden gemaakt mbt de
aanwezigheid van minstens 2 BHV’ers per dienst in de Vredeskerk en/of De Beuk.
– Huurders van De Beuk dienen voor hun eigen BHV voorzieningen zorg te dragen.
– In alle ruimtes van de kerk en de Beuk zullen nieuwe en/of additionele
plattegronden en pictogrammen worden aangebracht.
De Ark – verkoop / verhuur:
– De huurbetalingen verlopen niet even soepel. Jaap Kok en Flip Ruitenberg zijn
hier mee bezig.
– De allonge met
de projectontwikkelaar is verlengd omdat de gemeenteraad na de verkiezingen de
herontwikkeling van Arkendonk klaarblijkelijk een lagere prioriteit gekregen.
Laan 12:
– Uiterlijk 9 april 2019 moet door de Gemeente Oosterhout een beslissing zijn
genomen mbt de aangevraagde omgevingsvergunning voor het “constructief wijzigen
van de eerste verdiepingsvloer”. Daarna zou de aannemer voortvarend met de
verbouwing moeten kunnen beginnen. We zijn nog in afwachting van aangepaste
offertes voor de elektrotechnische installaties.
APRIL
Financiën
Kerkbalans: KB 2018: Nog een klein openstaand bedrag. KB 2019: Begroot was 190.000. Inmiddels is toegezegd 192.000.
Jaarrekening 2018: De aangepaste versie is akkoord en gaat naar de controleurs.
Nieuwe opzet Kerkbalans folder: Peter verzoekt een ieder om met vernieuwende ideeën te komen.
Organisatie
Archiefbeheer: geen bijzonderheden. Verzoek: geen financiële administratie te vernietigen zonder vooroverleg met Leo Alewijnse. Duco neemt dit op met archiefbeheerders.
Stichting Vrienden van de Vredeskerk (allen): Peter heeft een notitie gemaakt en licht deze toe. In oktober a.s. zetten we dat op de agenda van het CvK.
Jaarplannen CvK 2019-2020: Duco past nog een paar dingen aan en stuurt de definitieve versie rond.
Monumentendag 14-15 september: Duco heeft PGO aangemeld. Thema: “Plekken van plezier”. Duco heeft contacten en communiceert met de organisatoren. Wij doen mee op zaterdag en niet op zondag. Afstemmen met PJR (organisatie startzondag) doet Duco.
Gebouwen
Vredeskerk: In het moderamen is besproken het plaatsen van de gedenkhoek aan de muur in de Vredeskerk. Het overleg is niet geëindigd met een gezamenlijk standpunt. Wordt vervolgd in de Kerkenraad.
De Ark – verkoop / verhuur: De situatie met de huurder is nog niet verbeterd. Jaap en Flip blijven de zaak nauwgezet volgen en handelen indien nodig volgens het besproken plan.
Laan 12: Dinsdag na Pasen wordt begonnen met de werkzaamheden. De “letter of intent” zal nog door een formeel contract worden opgevolgd. De omgevingsvergunning is recent door de gemeente verleend.