Inleverpunt Voedselbank de Baronie
Op maandag 13 mei 2024 heeft onze kerkenraad mij permissie gegeven om nader te onderzoeken of we in onze kerk en/of De Beuk een inleverpunt van de voedselbank kunnen realiseren. Waarom we die doen:
Door de toegenomen armoede heeft de Voedselbank in korte tijd veel meer klanten gekregen. De Voedselbank leeft van wat bedrijven en supermarkten overhouden, maar die kopen steeds verstandiger in om voedselverspilling tegen te gaan. Kortom: meer vraag, minder aanbod. In de praktijk betekent dit dat gezinnen op sommige plekken nu bijvoorbeeld een keer per twee weken in plaats van iedere week voedsel kunnen komen halen. De Voedselbank zoekt daarom naar nieuwe manieren om aan – vooral houdbare – producten te komen. In januari van dit jaar hebben wij eenmalig goederen ingezameld en dat was een succes. Ook onze gemeente denkt erover om structureel als inleverpunt te gaan functioneren. Voedselbank de Baronie is hierover enthousiast.
We kunnen voldoende materialen krijgen via Kerk in Actie. Te denken valt aan dozen om de goederen naar de voedselbank te brengen (de voedselbank maakt ze leeg en dan kunnen wij ze opnieuw vullen), flyers, waarin staat welke producten er ingeleverd kunnen worden, een vlag om in de voortuin te plaatsen, posters om in de kerk en De Beuk op te hangen, spandoeken, teksten om promotie te maken in de media, foto’s om promotie te maken. Alles wat we nodig hebben kunnen we gratis bij Kerk in Actie bestellen. Ik beschik ook over een handleiding van Kerk in Actie om inleverpunt te worden. Een deel van het stappenplan vermeld ik hieronder.
De plannen moeten verder nog helemaal worden uitgewerkt. Dat betekent dat wij hard moeten nadenken over veel zaken.
We moeten inlevermomenten gaan kiezen. Momenten waarop de kerk of De Beuk toch al open zijn? Momenten waarop er toch al vrijwilligers aan het werk zijn. Eventueel een vooravond voor de werkende mensen? Mogen/kunnen we een rolcontainer of een hondje achterin de kerk zetten en de volle dozen elders verder verzamelen? Genoeg vragen nog.
Er moeten vrijwilligers geregeld worden om de goederen in ontvangst te nemen. Werk je al in of rondom onze gebouwen en denk je dat je de ontvangst van goederen er wel bij kunt doen? Meldt je aan, wij hebben je nodig! Zeker in de startfase als onze naamsbekendheid als inleverpunt nog niet groot is, zal het weinig werk zijn. Als je nog niets doet en je wilt gedurende de tijd dat het inleverpunt geopend is je eigen boek lezen, dan kan dat ook. Zelfs piano spelen behoort tot de mogelijkheden, wat wil je zelf? Je aanwezigheid vraagt niet veel inspanning, immers, de meeste mensen die wat komen brengen kunnen de spullen zelf in de dozen leggen. Dus ben je slecht ter been: ook dan kun je vrijwilliger zijn.
De aangeleverde producten moeten in de dozen van Kerk in Actie worden gedaan. De voedselbank zorgt voor verdere verdeling voor de mensen die pakketten nodig hebben en als de dozen leeg zijn, vouwt men de uitgepakte dozen samen, zodat we ze kunnen hergebruiken. Wij moeten dus alleen de dozen vullen en op donderdag ochtend naar de voedselbank brengen. In het begin zal dit nog met een personenauto kunnen. Worden de hoeveelheden dozen groter, dan zullen we wat anders moeten regelen.
Verder is een leuk weetje dat we aan mensen die spullen inleveren een folder kunnen meegeven. Via de website die op de flyers genoemd wordt, kunnen mensen bij Kerk in Actie een voedseltas bestellen. Dit is een hippe, duurzame tas. Wie de tas aanvraagt, ontvangt ook steeds een update met een herinnering om boodschappen te komen brengen. Onze kerk krijgt hierdoor vanzelf meer aandacht.
Als we opstarten dan moet er reclame worden gemaakt. Er moet een pr-plan worden uitgewerkt, waarvoor de basisstappen in de handleiding staan. Het zou fijn zijn als iemand ook via sociale media reclame voor ons wil maken, daar ben ik zelf niet vaardig in (Facebook, Instagram, etc.)
Afijn, nu staat alles in de kinderschoenen en er is permissie om de plannen verder uit te werken. Je mag je nu al aanmelden als vrijwilliger. Ik zoek ook mensen die mee kunnen helpen met het verder uitwerken van de plannen, die mee willen denken bij zaken zoals:
Waar zetten we de dozen voor de inzameling? Waar laten we de volle dozen totdat we ze op donderdagochtend wegbrengen naar de voedselbank.
Wie brengt de dozen weg?
Er zullen planningen en roosters gemaakt moeten worden, zodat de vrijwilligers niet worden overbelast.
Enzovoort.
Wil je meedenken over de organisatie, laat het even weten, ik stuur je digitaal de handleiding van Kerk in Actie ‘Inleverpunt worden’. Heb je belangstelling als vrijwilliger, wil je mij dat dan laten weten (welke dagen kun je): mariansmeulders@gmail.com of 06-2677 2007. Voordat we genoeg vrijwilligers hebben, kunnen we niet starten. Marian Smeulders