Inzamelpunt voedselbank
Wij zijn blij dat de kerkenraad en De Beuk permissie hebben gegeven om een inzamelpunt voor de voedselbank te starten! Inmiddels zijn we met een enthousiast groepje van vier vrijwilligers bijeengeweest. Wij denken dat we de spullen van onze eigen gemeenteleden maar ook van andere passanten en Oosterhouters vanaf november kunnen gaan inzamelen.
Als wij genoeg vrijwilligers kunnen vinden, dan willen wij starten met de volgende inzameltijden:
Woensdagmiddag van 13.30 tot 15.30 uur;
Vrijdagochtend van 10.00 tot 12.00 uur;
Zaterdagochtend van 11.00 tot 13.00 uur.
Vanuit de kleine consistorie zullen vrijwilligers de dozen elke donderdagochtend tussen 10.00 en 12.00 uur naar de Voedselbank moeten brengen. Er zal ook ingezameld worden op zondag voor de kerkdienst, maar dat wordt een informele inzameltijd, alleen voor onze gemeenteleden: we zetten een lege doos net voorbij de ingang van De Beuk.
Alle dozen (en andere spullen) worden na beëindiging van de inzameltijd opgeruimd en geplaatst in de kleine consistorie, met dank aan Peter Spleet die daarvoor plaats heeft gemaakt.
Uiteraard moet er nog veel gebeuren: posters, flyers (bedrukt met daarop de openingstijden) en dozen voor de inzameling moeten nog worden besteld. Er moet een promotieplan worden opgezet. Het zou een enorm verlichting zijn als zich veel meer vrijwilligers aanmelden. Ik ben verheugd dat diverse mensen mij de afgelopen tijd hebben aangesproken met hun toezegging, maar: graag nog even formeel opgeven als vrijwilliger met vermelding van de tijden waarop u tijdens een of meer van voornoemde dagdelen beschikbaar bent. Daarbij denk ik bijvoorbeeld ook aan de tuinploeg en de schoonmaakploeg, maar ook aan mensen die niet meer het ‘normale’ vrijwilligerswerk kunnen doen; je kunt immers op een stoel naast het inzamelpunt gaan zitten tijdens de openingstijden. Het is niet veel werk: even een doos (en later misschien ook wat opgevouwen dozen) open in de hal van De Beuk plaatsen, de vlag buiten zetten en wat folders neerleggen. De komst van mensen in de gaten houden en even meelopen naar de doos en de spullen erin doen, misschien bedanken en een klein praatje maken. Soms een nieuwe doos erbij zetten (hopelijk vaak😊). Na afloop de spullen in de kleine consistorie plaatsen.
Wij denken dat het gemakkelijk is om even de servicewagen uit de keuken te lenen voor het inrichten en opruimen. Dus: mocht u zin en tijd hebben, wilt u zich dan aanmelden als vrijwilliger? Hoe meer enthousiaste zielen, hoe meer we kunnen betekenen voor de voedselbank! Ook zij die op donderdagochtend de spullen willen wegbrengen kunnen zich bij mij opgeven. Ik zal zelf eindverantwoordelijk blijven (samen met Enneke Nieuwenhuizen) en ik maak planningen voor de vrijwilligers. Hoe meer vrijwilligers, hoe minder vaak je zult worden ingeroosterd. Uiteraard geeft iedereen vooraf aan wanneer hij/zij niet beschikbaar is en dat zal worden gehonoreerd. Bel gerust: Marian Smeulders, telefoon 06-2677 2007, of stuur een mail naar mariansmeulders@gmail.com onder vermelding van de dag dat je wilt helpen.
In de Ontmoeting, maar ook in andere media zult u in de toekomst vaak gaan horen van ons inzamelpunt voor de voedselbank.
Marian Smeulders en Enneke Nieuwenhuizen